Kojarzycie może gierkę AdVenture Capitalist? Wcielaliśmy się tam w biznesmena, który poprzez inwestowanie w kolejne budynki zwiększał swój zysk, dzięki czemu mógł dalej rozwijać swoje imperium. Tamten tytuł był jednak typowym clickerem, jeżeli chodzi o rozgrywkę. W Vostok Inc. spotykamy się z podobnym pomysłem przewodnim, jednak zrealizowanym w całkowicie inny sposób.

Zaczynamy w maleńkim statku kosmicznym pośrodku kosmicznej próżni. Dowiadujemy się już na początku, że zostaliśmy nowym prezesem tytułowego Vostok Inc., a naszym zadaniem jest powiększać środki finansowe firmy. Źródłem tych niusów jest doradca finansowy, przypominający mi maklerów występujących w amerykańskich filmach w latach 80’. Po krótkim tutorialu możemy przystąpić do budowania budżetu firmy. Zaczniemy od niszczenia pobliskich asteroid w poszukiwaniu moolahu – waluty występującej w grze, a chwilę później natkniemy się na wrogo nastawiony do nas niezidentyfikowany obiekt latający, który natychmiast otwiera ogień. Na szczęście nie jesteśmy bezbronni i szybko pozbywamy się agresora. Sukces jednak przeradza się w pyrrusowe zwycięstwo, ponieważ dostajemy wiadomość – naszymi poczynaniami rozgniewaliśmy międzygalaktyczne imperium, które straszy nas zagładą. My jednak, jako wytrwali kapitaliści, ignorujemy ostrzeżenia i kontynuujemy gonitwę za pieniądzem…

2017-10-03-173718

Naszym zadaniem jest ciągłe wzbogacanie się. I o ile występuje tu faktycznie zakończenie, którego w większości clickerów brak, to jednak głównym celem jest posiadanie jak największej ilości moolahu. Te możemy zdobyć na kilka sposobów – przez pierwszą godzinę gry najlepszym sposobem na zarobek będzie niszczenie asteroid i napotkanych przeciwników. Gdy jednak już zdobędziemy nasze pierwsze tysiące, dobrze będzie znaleźć jakąś planetę.

2017-10-03-174224

Po wylądowaniu fani clickerów poczują się jak u siebie. Zostajemy przywitani przez klasyczny ekran, który pokazuje nam, jakie budynki możemy kupić, ile ich posiadamy, jak również ich dostępne ulepszenia. Nasz biznes będziemy zaczynać od budynków za kilka moolah, a potem możemy nawet dojść do takich wartych 500,000 quintillionów. Jak można się domyślić, im droższa inwestycja, tym większy i przychód. Z każdą zakupioną budowlą koszt następnej takiego samego typu zwiększa się, dzięki czemu unikniemy znacznego ułatwienia rozgrywki poprzez samą rozbudowę jednej planety.

2017-10-03-175006

Wspomniane ulepszenia dają nam różnorakie bonusy. Przykładowo, jeżeli zakupimy Mine’s a Burger dla kopalni, za każdą posiadaną farmę zwiększona zostanie ich efektywność. Co też ważne, aby zbierać nasze dochody, musimy za każdym razem odwiedzić daną planetę, co biorąc pod uwagę odległość między nimi, może być niewygodne. Twórcy i to przemyśleli, dając nam opcję (oczywiście za odpowiednią cenę) automatycznego zbierania dochodów przez satelity i przesyłanie ich prosto do nas.

2017-10-04-003235

Gdy już postawimy kilka budynków na jednej planecie, a stan moolah na koncie zacznie rosnąć, nic nie stoi nam na przeszkodzie, a nawet wskazane jest, aby ruszyć w poszukiwaniu kolejnej, na której powtórzymy czynność, generując jeszcze więcej waluty! Gdy już odwiedzimy i zabudujemy wszystkie, możemy poczuć, że jednak przyrost moolah jest niewystarczający. W takim wypadku najrozsądniejszy będzie powrót na pierwsze z zasiedlonych przez nas ciał niebieskich i dobudowanie kilku kolejnych budynków bądź ulepszenie ich. I tak w kółko. Czy kapitalizm nie jest piękny?

2017-10-03-181757

Na początku nasze imperium możemy rozszerzać jedynie na obszarze Układu Słonecznego. Po zdobyciu naszego pierwszego miliona otrzymujemy możliwość walki z bossem. I tu trzeba przyznać, nie jest łatwo. Kilka razy zaciąłem się na nich nie tylko przez ogólną trudność, ale głównie przez lagi. Vostok Inc. na chwilę obecną nie jest niestety poprawnie zoptymalizowany, co w obecności większej liczby przeciwników skutkuje sporym spadkiem klatek. Twórcy jednak zarzekają się, że wkrótce na konsolkę trafi patch, naprawiający ten problem. Wracając do bossów, po pokonaniu takowego zostaje otwarta szczelina przestrzenna, przez którą będziemy mogli dostać się do innej galaktyki – co z kolei zwiększa liczbę planet, na których możemy postawić budynki, a to zwiększy nasz dzienny przychód.

2017-10-03-185037

Warstwa AV przypadła mi bardzo do gustu. Podczas eksploracji możemy poczuć kosmiczny, futurystyczny klimat. Jest on potęgowany przez oprawę graficzną, w której dominuje barwa czarna. Gdy jednak przechodzimy do walki, przestrzeń kosmiczną wypełnia masa pocisków, powodująca, że kolory rozświetlają nasz wyświetlacz. Dopóki ekran nie wypełni się przeciwnikami, wszystko działa płynnie i bez zarzutów, a eksploracja galaktyk to sama frajda. Muzyka jest również jak najbardziej na plus – zamiast występującej w niektórych przypadkach, prawie że niesłyszalnej ciszy kosmosu, mamy tutaj mocny, elektroniczny beat, który na pewno nie pozwoli nam usnąć przy farmieniu moolahu.

2017-10-03-180324

Podsumowując, w teorii, Vostok Inc. jest tytułem nietypowym gatunkowo. W praktyce jednak to połączenie sprawia się nadzwyczaj dobrze, dając graczowi masę frajdy. Nie mamy tutaj wiele fabuły, ale gameplay, który jednak z czasem może stać się dla niektórych graczy monotonny, utrzymuje rozgrywkę przy życiu. Mogę też wspomnieć, że urzekły mnie najróżniejsze komunikaty, jakie dostajemy od naszego doradcy – pełne są one gagów i nawiązań do dzieł popkultury, jak i tradycyjnych memów. Na koniec mogę tylko szczerze polecić ten tytuł, szczególnie fanom któregokolwiek z tych gatunków, ale jak i ludziom, którzy po prostu lubią dobrą zabawę.


Ocena: 8/10


Serdecznie dziękujemy Badland Indie
za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego gry


Producent: Nosebleed Interactive
Wydawca: Badland Indie
Data wydania: 22 września 2017 r.
Dystrybucja: cyfrowa
Waga: 246 MB
Cena: 59 PLN

Reklamy