Ultratron to twór studia Puppy Games, który został wydany na komputery osobiste w 2013 roku. Gra na metacritic uzyskała notę 8.2, co jest wynikiem rewelacyjnym. Nic dziwnego więc, że znalazł się chętny do przeportowania jej na inne platformy, w tym na PS Vitę.


Tym studiem okazało się Curve Digital, czyli twórcy m.in. Stealth Inc. oraz ludzie odpowiedzialni za przeniesienie na Vitę chociażby Lone Survivor czy Thomas Was Alone. Tym razem dostajemy tytuł wzorowany na Robotron: 2084 z 1982. W oryginale wydanym chociażby na Amigę sterowaliśmy człowiekiem, który trafił do przyszłości, a tam zmuszony został do walki z kosmitami poprzez bieganie po ekranie i strzelanie w każdym możliwym kierunku. W Ultratronie nie dostaniemy żadnej istoty żywej pod naszą kontrolę, ale zaawansowanego technologicznie robota bojowego, a naszym celem będzie przetrwanie przez 4 rozdziały. Każdy z nich składa się z 10 poziomów, także w sumie przed nami droga złożona z 40 leveli.

2015-05-08-063457.jpg

Naszą przygodę rozpoczynamy od pierwszego poziomu, ale wraz z dotarciem do kolejnego rozdziału zapisują się nam punkty kontrolne, także następnym razem możemy próbować swoich sił od początku kolejnego fragmentu. Oczywiście za tym rozwiązaniem będą argumenty za i przeciw. Do pozytywnych aspektów można zaliczyć to, że za każdym razem nie musimy przechodzić od początku wszystkiego, zwłaszcza gdy zginiemy przez głupi błąd. Jednakże to, co wymieniliśmy jako plus, może szybko stać się największą wadą, ponieważ kontynuujemy grę w dokładnie w takim samym stanie i z takimi samymi ulepszeniami, z jakimi tam dotarliśmy.

I tu pojawia się siła gry, czyli upgradeowanie naszego robota. Robimy to po ukończeniu każdego poziomu za pomocą zebranych z zabitych przeciwników monet. W tym momencie możemy wzmocnić naszą barierę, dzięki czemu nie padniemy od pierwszego ciosu, zwiększyć siłę naszej broni czy kupić jednorazowy atak niszczący wszystko. To są jednak podstawowe elementy, które trzeba kupować, natomiast za nieliczną gotówkę, jaka zostanie, rozwijamy naszą specjalizację. Tu do dyspozycji mamy kilka dróg poprzez umiejętności odblokowujące się wraz z postępem w grze. Dla przykładu jedną z nich jest trener zwierzątek, w której mamy możliwość wykupienia do trzech małych robotów wspierających nas w boju.2015-05-12-215711.jpg

Oprócz kupowanych ulepszaczy mamy możliwość zdobycia chwilowego doładowania z przebiegającego co jakiś czas pająka. Znaleziony w taki sposób wspomagacz jest losowy i czasowy, ale znacznie ułatwia grę. Przykładem niech będzie potrójny atak czy wieża strzelnicza, o chwilowej nieśmiertelności nie mówiąc.

Trzeba nadmienić także, iż mimo jednolitej formy i małej liczby wrogów rozgrywka urozmaicana jest dwoma rzeczami. Pierwszą są wyzwania, podczas których albo musimy zestrzelić wszystkie pająki, albo wręcz przeciwnie, unikać bez atakowania nadlatujących na nas przeciwników. Drugą natomiast jest boss, który stanie nam na drodze do kolejnego rozdziału. Niestety tu czeka nas lekkie rozczarowanie, ponieważ jest to po prostu duża i wytrzymała jednostka, nie sprawiająca większych problemów.

Oprawa graficzna jest prosta i bardzo przyjemna. Ładne barwy, gra świateł czy różne efekty umilają rozgrywkę. Gdybym rozegrał tylko pierwsze parę poziomów, ocena za to, co widzimy na ekranie, byłaby wysoka. Niestety doszedłem dalej i to, co tam zastałem, zmusiło mnie do przemyślenia mojej noty, ponieważ ilość elementów jest tak duża, że gra robi się nieczytelna. Na szczęście podkład dźwiękowy idealnie pasuje do produkcji i utrzymuje swój przyzwoity poziom do końca.

2015-05-10-072019.jpg

Krótko podsumowując, Ultratron to nieskomplikowany umilacz czasu. Prosta i przyjemna rozgrywka wraz z punktami kontrolnymi pozwala na cieszenie się grą zwłaszcza tym, którzy nie lubią zaczynać co chwilę od początku. Niestety całość psuje mała czytelność poziomów w dalszych etapach produkcji. Nie wiem, jak to wygląda na większych ekranach, ale na Vicie w pewnych momentach czytelność jest tragiczna.


Plusy:

  • Punkty kontrolne
  • Rozwój robota
  • Prosta i przyjemna

Minusy:

  • Czytelność dalszych poziomów

Grafika: 6
Dźwięk: 7
Gameplay: 7

Ogólna: 6,6/10


Serdecznie dziękujemy Curve Digital za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego gry


Producent: Curve Digital
Wydawca: Puppy Games
Data wydania: 12.05.2015 r.
Dystrybucja: cyfrowa
Funkcje crossowe: -buy
Waga: 179 MB
Cena: 42 PLN

Advertisements