PS Vita ma już pokaźną bibliotekę gier, ale musimy przyznać, że kilku gatunków wciąż w niej brakuje lub mają tylko kilku reprezentantów. Horrory są jednym z typów gier, których chcielibyśmy mieć więcej, zwłaszcza w środowisku 3D. Na szczęście na ratunek przybywa Psychoz Interactive ze swoim świeżym IP – Forgotten Memories! Tytuł ten będzie bardzo ważny dla naszego hendhelda, więc chcieliśmy go Wam przybliżyć. A kto zrobi to lepiej niż jeden z twórców? Powitajcie Georgesa Paza z Psychoz!

MyPSVita.pl: Cześć, Georges. Bardzo nas cieszy, że zdecydowałeś się na ten wywiad. Chcesz coś powiedzieć, zanim zacznę Cię przepytywać?
Georges Paz: Przede wszystkim chciałbym wam podziękować za poświęcenie nam czasu i zainteresowanie naszą grą.

Psychoz zapowiedział pierwszy survival horror 3D na Vitę, więc musieliśmy dowiedzieć się o nim więcej bezpośrednio u źródła! OK, na początek kilka pytań ogólnych. Od czego zaczęła się Twoja przygoda z grami video?
Wszystko zaczęło się ponad 25 lat temu. Jestem kolesiem lat 80., który wychowywał się z Comodore, Amigą, Atari, Nintendo, Segą i PlayStation!

A kiedy zdecydowałeś się je tworzyć, co na to wpłynęło?
To się chyba stało, gdy rozpocząłem naukę w liceum. Kolega zaprosił mnie do kółka komputerowego. Poszedłem tam i zobaczyłem grupę ludzi programujących dźwięki i małe programy na Comodore, od razu mnie to wciągnęło.

Kształciłeś się później w tym kierunku czy jesteś samoukiem?
W tamtych czasach nie było konkretnych kursów i specjalizacji tworzenia gier. Po prostu studiowałem informatykę i programowanie. Po zdobyciu dyplomu moją pierwszą pracą był etat w firmie tworzącej oprogramowanie ze specjalizacją w rynku przemysłu lotniczego i kosmonautycznego. Wszystkiego, co jest związane z grami, nauczyłem się sam. Muszę jednak zaznaczyć, że zaawansowana matematyka i programowanie, które miałem na studiach, BARDZO mi się przydały!

Możesz pochwalić się produkcjami, nad którymi pracowałeś, a zostały wydane?
Może podam kilka przykładów, nad którymi pracowali ludzie z naszej ekipy: Game of Thrones, TV Show King, Red Orchestra: Rising Storm, Babel Rising, Wargame European Escalation, Farming Simulator, The Testament of Sherkock Holmes, Orcs and Men, Realm of Ancient War.

Dlaczego zdecydowałeś się odejść z Gameloft i rozpocząć działalność na własną rękę?
Chciałem tworzyć gry oparte na własnych pomysłach i historiach. Odejście nie ma nic wspólnego z Gameloftem, pracują tam świetni ludzie.

A kiedy i jak powstała koncepcja stworzenia Psychoz Interactive? Obstawiam, że studio zostało założone na potrzeby Forgotten Memories.
Zgadza się. Jakoś latem 2007 zdecydowałem, że chcę stworzyć survival horror. Dwa lata później opuściłem Gameloft, żeby razem z innymi utalentowanymi ludźmi z branży i przyjaciółmi założyć Psychoz Interactive.

Od 2009 minęło już sześć lat, a wciąż nie wydaliście gry. Oczywiście fundusze są największym problemem, więc dlaczego nie wystartowaliście jeszcze z Kickstarterem, chociaż był zapowiadany?
Coś jednak wydaliśmy. Przede wszystkim współtworzyliśmy Dead Strike, mały shooter z zombie przeznaczony na iOS-a, został wydany w 2009. Teraz prawa do niego ma brytyjska firma i można go dostać na Androida. Braliśmy także udział w kilku innych projektach, ale klauzule poufności powstrzymują nas przed podaniem tytułów. Co do finansów, w produkcję i aspekty techniczne Memories zainwestowałem dużo własnych pieniędzy. Zresztą nie tylko ja, pozostali twórcy gry także. Niby w 2013 roku pojawił się pomysł Kickstartera, ale porzuciliśmy go, ponieważ nie był tak naprawdę potrzebny. Jednak nadal wiążemy z nim pewne plany, lecz nie będą dotyczyły kwestii finansowych jako takich, bardziej będzie nam zależało na zdobyciu rozgłosu. Damy znać, gdy coś się ruszy ;)

Gdy tak się stanie, z chęcią Was wesprzemy. Dziwi mnie też fakt, że jako startowe platformy wybraliście mniej popularne konsole, czyli PS Vita i Wii U, a dopiero w następnej kolejności postawiliście na prawdziwe maszynki do robienia pieniędzy, jak iOS czy PS3. A może coś się zmieniło w tej kwestii?
PS Vita i Wii U w swoich bibliotekach niemal nie mają survival horrorów. Zgłosiło się do nas zarówno Nintendo, jak i Sony, ale ponieważ Forgotten Memories początkowo było planowane na iOS-a, tam właśnie pojawi się najpierw. Następne platformy dostaną grę po nim.

Czyli podzielamy uwielbienie do Vity. Co szczególnie w niej lubisz?
Vita jest potężnym hendheldem i cała nasza ekipa ją lubi. Liczmy, że po niej Sony nadal będzie tworzyć tak mocne mobilne urządzenia do gier.

A które z jej specjalnych funkcji wykorzystacie w Forgotten Memories?
Oprócz tylnego touchpada raczej wszystko. Będziecie mogli nawet grać, symultanicznie korzystając z fizycznych przycisków i dotyku. Można też prowadzić postać lewą gałką analogową, a za pomocą ekranu dotykowego obracać kamerą. Dostępne jest też sterowanie samymi przyciskami lub samym dotykiem.

Sterowanie przyciskami fizycznymi zdecydowanie cieszy, reszta też brzmi świetnie. A napotkaliście jakieś problemy techniczne w tworzeniu wersji na Vitę?
Właściwie nie. Ponieważ tworzyliśmy Forgotten Memories dzień w dzień, żeby ułatwić sobie zadanie, nawet dla iOS-a, od razu dodaliśmy sterowanie fizyczne. Gra bardzo dobrze współpracuje z padami. Wciąż musimy popracować nad kilkoma rzeczami w wydaniu dla Vity, np. nad interfejsem, shaderami i systemem save’ów. Jednak zdecydowana większość działa bez zarzutów.

Możemy spodziewać się rozdzielczości natywnej konsolki oraz 60 klatek na sekundę?
To już zależy, czy gracze będą chcieli zamienić wierność grafiki na większy framerate. Trudno będzie uzyskać obie rzeczy, ponieważ w Forgotten Memories położyliśmy spory nacisk na aspekt wizualny. Wciąż jednak to testujemy.

A jak wygląda kwestia współpracy z Sony, byli pomocni?
Jak najbardziej, do tego mili, ale nic nie przebije suportu Nintendo ;)

Więc nie czekaliście długo na akceptację projektu i spodziewacie się szybkiego przejścia procesu certyfikacji?
Pozostawię to pytanie bez odpowiedzi, obowiązuje nas ścisła klauzula poufności.

Zapytaliśmy o certyfikację, ponieważ pamiętamy kilka gier, które miesiącami czekały na ocenę. Czyli nadal możemy liczyć na premierę latem tego roku i wydanie 2-3 odcinków na raz? I dlaczego chcecie wydawać w odcinkach?
Wszystko sprowadza się do priorytetów Sony i, oczywiście, niektórzy muszą poczekać. Muszę też zaznaczyć, że Forgotten Memories nie jest całością wydawaną w odcinkach – to seria krótszych gier, które mają swoje rozpoczęcie, jak i zakończenie, ale ich akcja kręci się w tym samym uniwersum. Kolejne części powinny się ukazywać co roku, a ich podstawowy gameplay będzie trwał około pięć godzin. Czas wydłużą powody do powtórzeń przejść oraz motywy do odblokowania. Dotyczyć to także będzie Alternate Realities, czyli pierwszej części serii, która niebawem zostanie wydana.

Jesteś już teraz w stanie określić, ile mniej więcej będzie kosztował jeden odcinek i czy pojawi się season pass? I, co najważniejsze, czy premiera w Północnej Ameryce i Europie odbędzie się w tym samym tygodniu?
Cena każdej części będzie się wahać w przedziale od 5 do 10 dolarów. Planujemy też premiery ogólnoświatowe, czyli w tym samym czasie dla każdego regionu.

Musimy też zapytać, dla zasady – istnieje jakiekolwiek prawdopodobieństwo wydania wersji pudełkowej?
Na teraz we współpracy z japońskim wydawcą być może uda nam się dopiąć specjalne wydanie pudełkowe (czekamy na potwierdzenie). Oczywiście jesteśmy też zainteresowani taką formą dla całego świata, więc jeśli któraś firma jest zainteresowana, proszę o skontaktowanie się ze mną.

Oby się udało, kolekcjonerzy pudełek byliby zachwyceni! Ustaliście może jakiś próg sprzedaży, który was zadowoli? Jeśli tak, rozbiliście go na poszczególne platformy?
Tak, naszym celem jest sprzedanie (co najmniej) jednego miliona kopii w najbliższych miesiącach. Nieważne, czy będzie to tylko na iOS-ie, czy na wszystkich platformach łącznie.

Na tym chyba wyczerpaliśmy ciekawość o informacjach podstawowych. Skupmy się teraz na grze jako takiej. Możesz przybliżyć czytelnikom historię, miejsce akcji oraz postać głównej bohaterki?
W Forgotten Memories: Alternate Realities wcielicie się w Rose Hawkins, kobietę, która szuka zaginionej dziewczynki o imieniu Eden. W trakcie poszukiwań Rose budzi się ranna w dziwnym, nieznanym jej miejscu. Podczas eksploracji korytarzy opuszczonego zakładu psychiatrycznego, gdzie powinna znajdować się zagubiona Eden, Rose odkryje, że trafiła do niekończącego się koszmaru, jakim jest utknięcie w pętli czasu. Będzie musiała pokonać swoje najgłębsze lęki, aby odkryć tajemnicę, która kryje się za jej przerażającym dochodzeniem.

Czyli trailery dobrze sugerowały, że pokierujemy Rose. Planujecie rozwinąć wachlarz grywalnych postaci o pozostałych inspektorów lub inne postaci, czy będą jedynie pełniły rolę NPC-ów?
Tak, w pierwszej grze poprowadzicie samą Rosę, następnie Nathana, Eden i inne postaci. Guy Cihi (użyczył głos Jamesowi Sunderlandowi w Silent Hill 2) zagra Nathana Barnesa, który jest partnerem Rose w Wydziale do Spraw Nieletnich Bostońskiej Policji.

Taka różnorodność brzmi bardzo dobrze. A z czym się zmierzymy? Duchami, zombie, innymi nadprzyrodzonymi stworzeniami?
Z duchami, opętanymi, cieniami, humanoidalnymi przerażającymi stworami. Właściwie po trochu ze wszystkim, za wyjątkiem zombie.

Możesz opisać walkę z nimi? Dostaniemy różnorodny arsenał, czy może inaczej trzeba sobie z nimi radzić?
Walki w Forgotten Memories nie są wymuszone. Co jakiś czas pojawi się do wyboru opcja ucieczki, lecz odbije się to na dalszej rozgrywce, ponieważ gra adaptuje się do stylu gry, czyli do tych, którzy wolą ubijać wrogów, lub takich jak ja, którzy wolą uciec i zaoszczędzić trochę amunicji. Otrzymacie też bardzo pokaźny wybór broni palnej i białej, od shotgunów przez rewolwery po rury i noże. Muszę jednak zaznaczyć, że broń i amunicja nie będą częstym znaleziskiem.

W końcu nie może być za łatwo! Na czym jeszcze, oprócz walki, będzie opierała się rozgrywka? Wymagających zagadkach, wyścigach z czasem, zbieraniu przedmiotów kolekcjonerskich czy może jeszcze czymś innym?
Pojawią się eksploracja, trudne układanki i zagadki (w 2 i 3D), nieprzewidywalność, dynamiczne wydarzenie oraz cutscenki. Główna siła będzie jednak tkwiła w eksploracji, która odbędzie się w dużym wnętrzu i bez liniowości.

I to wszystko znajdzie się w podstawowym wątku fabularnym, tak? A pojawią się wątki poboczne lub dodatkowe wyzwania, np. w formie DLC?
Główna oś fabularna polega na odnalezieniu zaginionej Eden, dopiero potem okaże się, że musimy rozwiązać tajemnicę zapętlonego czasu, co pozwoli dokończyć śledztwo.

Powszechnym przedłużeniem zabawy stały się też trofea. Chcecie, żeby pełniły tę rolę czy będą działały na podobnej zasadzie jak w The Walking Dead? I, co ważne dla części posiadaczy systemów PlayStation, pojawi się platyna?
Stworzyliśmy 22 trofea i wyzwania, sieciową tabelę wyników oraz typowe podliczenie statystyk, które pojawi się na końcu gry. Część z nich opiera się na postępach, lecz większość wymaga głębszej eksploracji i podejmowania wyzwań.

Wszystkie Twoje odpowiedzi sugerują w tej chwili nastawienie na klimat. Dzięki filmikom i screenom gracze poznali już jego przedsmak. Możesz jednak powiedzieć, czym najbardziej będzie potęgowany? Nagłym pojawieniem się tajemniczych postaci, potworów, dźwiękami, muzyką?
Wszystko, co wymieniliście, ale też nieprzewidywane wydarzenia, przytłaczający klimat, przerażającą muzykę i dynamikę gry opartą na stylu gracza. Poza tym poziomy zostały porządnie przemyślane, a amunicja nie leży w przypadkowych miejscach, na wszystko to trzeba będzie spojrzeć strategicznie. Dotyczy to też latarki. Chcieliśmy, aby głównie gameplay potęgował uczucie strachu.

Czyli trzeba przygotować pieluchy na wypadek posikania się ze strachu?
Forgotten Memories tworzy stałe uczucie obawy, ale pojawiają się też nagłe podwyższenia poziomu grozy. Odczucia te wywołają subtelne manipulacje ludzką psychologią, staraliśmy się zrezygnować z typowych nagłych straszaków.

To nawet lepiej! A jak wyglądała kwestia inspiracji? Kto pierwszy wpadł na pomysł stworzenia FM i co na was najbardziej wpłynęło (filmy, gry, inne rzeczy)?
Gry Sillent Hill, zwłaszcza dwójka i trójka, ale też pierwsza część Resident Evil. W grze znajdziecie też różne filmowe nawiązania, chociażby do „Tween Peaks”, Stanleya Kubricka i kilku japońskich horrorów. Każdy kinomaniak od razu je wypatrzy. Jest też sporo innych zabawnych odniesień i easter eggów ;)

Powiedz nam jeszcze, kto odpowiada za projekty lokacji i postaci oraz kto za muzykę? Czy są to znane nazwiska, które mogą spotęgować oczekiwanie, a może nowe talenty czekające na pokazanie swych umiejętności?
Wszyscy jesteśmy doświadczonymi weteranami branży i pracowaliśmy w dużych studiach. Mamy też bardzo utalentowanych artystów i projektantów. Lecz poza Guy’em Cihim i Davem Schaufelem (obaj grali w Silent Hill 2) raczej nikt nie będzie kojarzony w społeczności graczy. Dodam jeszcze, że Guy ostatnio udziela się u nas również jako scenarzysta.

Wszystko to brzmi wyśmienicie. Cóż, nie zostaje nam już nic innego, jak czekać na pierwszy trójwymiarowy survival horror na Vitę. A nie, zaraz, Resident Evil: Revelations 2 może pojawić się wcześniej. Myślicie, że pomógłby Wam zdobyć więcej uwagi czy raczej odbierze jej część?
Nie sądzę, żeby RE Revelations miało nam jakoś pomóc. Forgotten Memories nie jest grą zorientowaną na akcję, tak jak RE od jakiegoś czasu, lecz na eksplorację.

Czyli otrzymamy dwa różne typy survival horroru, to jeszcze lepiej! Kiedy możemy spodziewać się dokładniejszej daty premiery? A może już teraz jesteś w stanie zdradzić chociaż jej miesiąc?
Gra pojawi się w tym roku, lecz trudno powiedzieć coś więcej. Wszystko zależy od tego, kiedy ukończymy port, i wolnych slotów u Sony. Gdy nabierzemy pewności, damy znać dwa, trzy miesiące wcześniej.

Czy Psychoz ma już plany na kolejną grę, a może nawet powoli nad czymś pracujecie?Rozpoczęliśmy prace nad kolejnym FM, w którym pojawi się Nathan (Guy Cihi) jako główny bohater. Gra zadebiutuje jakoś w 2016 roku.

Mamy nadzieję, że prace pójdą gładko. Dobrze, ostatnie pytanie, ale już niezwiązane z FM czy Twoją firmą, ale z grami. Które tytuły są Twoimi ulubionymi i dlaczego?
Zdecydowanie moim ulubieńcem jest Silent Hill 2, głównie z powodu historii w nim zawartej. Jest to jedna z gier (jak nie jedyna), która porusza naprawdę dojrzały temat (mężczyzny borykającego się ze śmiercią żony). Kreacja postaci jest tam świetna. Otwarty gameplay też zrobił swoje, ponieważ lubię przeczesywać opuszczone przestrzenie i zgłębiać ich tajemnice.
Poza SH2 w pamięci zapadły mi też inne pozycje, zarówno 2D, jak i 3D, a nawet interaktywne opowiadania, jak The Walking Dead od TellTales. Z gier 2D bardzo polubiłem SuperMario All Stairs, Mario Worlds i serię Donkey Kong, Mortal Kombat (SNES-owy), Super Metroid (mój faworyt 2D). Lubię też odsłony Halo, Ultimately i Dooma, który był moim pierwszym FPS-em. Muszę też wspomnieć o Hugo House of Horrors, przerażającej grze przygodowej.
Od pierwszej styczności z komputerami i programowaniem po prostu je uwielbiam, ale tym, co zdecydowało, że chcę tworzyć gry, było właśnie Silent Hill 2.

Bardzo dziękuje Ci za rozmowę. Czytelnicy MyPSVita.pl już na pewno niecierpliwie czekają na premierę Forgotten Memories. Chcesz im coś przekazać na koniec?
Bardzo Wam dziękuję za rozmowę, a Waszych Czytelników zapewniam, że gdy tylko zasiądą do Forgotten Memories, z miejsca je pokochają.
Pozdrowienia od całej ekipy Psychoz!

Reklamy