Pewnego dnia w PS Store pojawiła się nietypowa gra zręcznościowa, na dodatek ekskluzywna dla naszej konsoli przenośnej. Z trailerów promocyjnych mogliśmy wywnioskować, że cała zabawa polega na dotykaniu niebieskich kwadratów. Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy taki pomysł na zabawę rzeczywiście potrafi dać frajdę.

Od razu po uruchomieniu Squares zostajemy wrzuceni w wir rozgrywki. Próżno w niej szukać jakiejkolwiek fabuły, i, w sumie, nie powinno to dziwić. Trudno bowiem dodać scenariusz do gry, której wyłącznym celem jest dotykanie pojawiających się ikon.

1

W produkcji zaimplementowano aż 91 zręcznościowych wyzwań oraz kreator, w którym możemy tworzyć własne łamigłówki, by dzielić się nimi ze światem. Na każdej planszy nasze zadanie polega na dotknięciu wszystkich niebieskich kwadratów. Gdy to uczynimy, figury zmienią kolor na szary, a gdy uporamy się ze wszystkimi, przejdziemy do następnego poziomu. Wyzwania zwykle trwają kilka sekund, reszta rzadko przekracza ćwierć minuty.

Aby utrzymać zainteresowanie i utrudnić zabawę, twórcy wprowadzili kilka urozmaiceń. Tak oto zwykłe niebieskie figury dotykamy tylko raz, ale ciemniejsze musimy kliknąć już dwa razy. Co jakiś czas pojawiają się również kwadraty ze strzałką – należy je przesunąć i, jeśli mają ciemny odcień, dodatkowo kliknąć. Czworoboki z ikoną konsoli oraz strzałką przesuwamy żyroskopem Vity w odpowiednim kierunku, z kolei te z małym kwadracikiem w środku usuniemy, dotykając jednocześnie ekranu i tylnego panelu. Widać więc, że producentowi zależało na wykorzystaniu funkcji naszej konsoli i, na szczęście, nie przesadził z ich przekombinowaniem.

Kiedy nie zdążymy wyczyścić całej mapy w narzuconym czasie bądź dotkniemy czerwony kwadrat, automatycznie zostaniemy przeniesieni do ekranu porażki, z którego możemy albo wybrać inne wyzwanie, albo spróbować raz jeszcze zmierzyć się z obecnym. Warto w tym momencie dodać, że ekran ładowania pojawia się tylko przy każdym pierwszym uruchomieniu gry, także wszelkie restarty są błyskawiczne.

2

Poziom trudności na początku wydaje się dość wysoki, jednak szybko okazuje się, że większość wyzwań zaliczymy za drugim, maksymalnie trzecim podejściem. Tym samym całą grę zakończymy w niespełna godzinę. Na szczęście twórcy przewidzieli taki stan rzeczy i zaimplementowali kreator, w którym łatwo stworzymy nowe wyzwania. Za pomocą ekranu dotykowego oraz przycisku „x” wybieramy kwadraty, które mają pojawić się na mapie, a triggerami przesuwamy licznik zegara oraz liczbę figur na danej pozycji, przykładowo: pięć ciemnoniebieskich kwadratów trzeba usunąć w trzy sekundy. Po stworzeniu poziomu możemy go opublikować w sieci, a następnie spróbować się z nim zmierzyć. W chwili pisania recenzji nie można było znaleźć jakiegokolwiek wyzwania stworzonego przez innych graczy, więc widoczne były tylko nasze opublikowane levele oraz ranking punktów, który wskazywał, że w Squares zagrało już niemal dwieście osób.

3

Wizualnie gra prezentuje się bardzo minimalistycznie, co było celowym zabiegiem. Wszystko, włącznie z menu, stworzone zostało, wykorzystując kwadratowe buttony. Co więcej, kolorystyka ograniczona została do bieli, dwóch odcieni niebieskiego oraz czasem pojawiających się czerwonych figur. Z jednej strony prezentuje się to schludnie, z drugiej nie powala niczym oryginalnym. Udźwiękowienie z kolei jest zwyczajnie słabe. Podczas zabawy słychać spokojny, dudniący utwór, który po jakimś czasie się zapętla. Serce nie bije szybciej od tych rytmów, a wyzwania nie stają się łatwiejsze.

4

Squares okazał się tytułem, którego zaliczenie wymaga maksymalnie jednej godziny wolnego czasu, ponieważ poziom trudności jest bardzo niski. Dodatkowo oprawa audiowizualna niczym nie zachwyca, a publikowanie poziomów nie działa jak należy, przynajmniej w chwili pisania recenzji. Co więcej, nie znajdziemy tu nic, co sprawiłoby, że zapamiętamy ten tytuł. Produkcja nie nadaje się ani na dłuższe sesje (ze względu na ilość wyzwań), ani też na przeczekanie kolejki u lekarza (ze względu na rytmiczne ruchy, które musimy wykonywać). Tym samym ciężko polecić tę pozycję komukolwiek, chyba że będziecie mogli nabyć ją za mniej niż 5 złotych bądź traficie na nią w ofercie Instant Game Collection.


Plusy:

  • Minimalistyczny design może się niektórym podobać
  • Wykorzystanie funkcji PSV
  • Ciekawy pomysł na grę, ale jest ona…

Minusy:

  • Zbyt prosta
  • Zbyt krótka
  • Zbyt droga
  • Udźwiękowienie jest monotonne

Grafika: 4
Audio: 2.5
Gameplay: 5

OGÓLNA: 4/10


Serdecznie dziękujemy LEAP Games Studio
 za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego gry


Producent: LEAP Games Studio
Wydawca: LEAP Games Studio
Data wydania: 13.08.2015 r.
Dystrybucja: cyfrowa
Cena: 33 PLN

Reklamy