Gra chińskich filozofów – tak określa się madżonga, który powstał blisko 2000 tysiące lat temu. Uproszona wariacja tej klasycznej chińskiej gry trafiła 11 września do naszego rodzimego PS Store w cenie 11 złotych. Czy ta tania pozycja będzie warta waszych pieniędzy i czasu, dowiecie się z poniższej recenzji.

Madżong na początku miał być grą hazardową, jednak szybko zdobył popularność i zaistniał także jako gra towarzyska. Jego światowa ekspansja rozpoczęła się po roku 1920, gdy japoński żołnierz zabrał ze sobą zestaw do Japonii. Oryginalna forma rozgrywki jest przeznaczona dla czterech graczy (można także grać we dwoje lub troje), którzy rozkładają na stole w formie muru 144 kamienie. Kamienie dzielą się na cztery typy (koła, bambusy, znaki oraz specjalne), które należy tak dobrać, aby uzyskać układ składający się z czterech trójek oraz pary (najprostsza opcja). Zasady normalnego madżonga mogą wydawać się skomplikowane, jednak największe wyzwanie stanowi zapamiętanie setek typów układów, które na dodatek różnią się w zależności od zasad powstałych w danym kraju.

Jednak, podobnie jak w przypadku kart, zestaw do gry daje spore możliwości, więc powstał także chiński madżongowy pasjans, oczywiście przeznaczony dla jednego gracza.  Na rynku gier komputerowych właśnie ta wersja zdobyła dużą popularność i przełożyła się na setki już powstałych gier. Omawiany Mahjong Royal Towers także opiera się na tej wariacji, a jego zasady są proste – należy rozebrać układ, zbierając pary.

1

Kiedy uruchomimy jeden z ponad stu poziomów, zobaczymy konstrukcję składającą się z wszystkich dostępnych kamieni. Wśród nich znajdą się m.in. piramida, znak omega, serce, pająk, a także frywolne wizje twórców. Aby ukończyć dany level, musimy pozbyć się wszystkich złotych kamieni w jak najmniejszej liczbie ruchów oraz w jak najkrótszym czasie. Zadanie wydaje się z pozoru proste, ale z każdym kolejnym poziomem gra wymaga od nas coraz większego skupienia oraz umiejętności szybkiego i logicznego myślenia.
Wraz z rozpoczęciem właściwej gry timer na górze ekranu zacznie odliczanie. Obok niego zobaczymy licznik pieniędzy, które udało nam się zebrać, a po drugiej stronie, również na górze, sprawdzimy sumę wykonanych ruchów oraz ilość złotych kamieni, które pozostały do usunięcia. Wspomniane pieniądze w formie monet otrzymujemy za usuwanie par. Nie będziemy ich wykorzystywać do kupna ulepszeń, gdyż taka opcja w tej produkcji nie występuje. Po co więc je zbieramy? Tylko po to, aby podołać wyzwaniom, o których później wspomnę.

Na dole ekranu znajdują się dwa przyciski. Pierwszy – po lewej – służy do stałego podświetlenia kamieni, które możemy usunąć. Funkcja ta jest bardzo przydatna, zwłaszcza na początku, ponieważ istnieje pewne ograniczenie w wybieraniu znaków do pary – upatrzone kamienie nie mogą być obudowane innymi. Na szczęście możemy je zdejmować, gdy mają już przynajmniej jedną stronę wolną. Aby dostać się do złotych żetonów, często trzeba będzie usunąć większość zwykłych kamieni, łącząc je odpowiednio w pary.

Z kolei drugi przycisk – po prawej – pomoże nam w sytuacji patowej, ponieważ inicjuje wymieszanie się wszystkich pozostałych w zbiorze kamieni. Gdy trafimy na sytuację, kiedy nie potrafimy odnaleźć dwóch identycznych kostek, a nasz czas gry bezlitośnie się zwiększa, warto z niego skorzystać. Jednak nie mamy pełnej swobody w korzystaniu z niego – opcja  będzie dostępna tylko po wykonaniu od kilku do kilkunastu ruchów. Natomiast w przypadku, gdy na ekranie nie będzie już żadnych możliwych kombinacji, kamienie wymieszają się automatycznie.

2

Aby nie było zbyt prosto…

Uruchamiając dowolny poziom, zobaczymy trzy wyzwania, których możemy się podjąć. Wśród nich natrafimy na:

  • ukończ grę z ilością ruchów mniejszą niż …
  • ukończ poziom w czasie niższym niż …
  • zbierz … punktów/monet
  • usuń … złotych kostek

W ramach wyzwań każdy kolejny poziom stawia przed nami coraz trudniejsze do spełnienia wymogi. Niestety nie przewidziano żadnych specjalnych nagród za ich wykonanie, więc musimy zadowolić się jedynie odpowiednimi medalami wyświetlonymi przy każdym levelu. A szkoda, ponieważ przekłada się to na słabszą motywację do ich zaliczania.
Najtrudniejszym z wyzwań, wbrew pozorom, jest uzyskanie odpowiedniej ilości punktów. Jak już wspomniałem, otrzymujemy je za każdą usuniętą parę kamieni. Im szybciej będziemy to robić, tym szybciej będzie ładował się pasek combo. Każdy nabity na nim poziom odpowiednio zwiększy mnożnik uzyskiwanych monet. Po prostu bez niego nie mamy co liczyć na zaliczenie omawianego wyzwania.

3

Oprawa wizualna stoi na przyzwoitym poziomie. Kamienie są naprawdę ładne, a żeby nie było nudno, mamy do wyboru aż osiem zestawów, które stylistykę opierają o np. kwiaty, cyfry, królewskie zbroje i bronie czy nawet jedzenie. Podczas rozgrywania poziomów w tle pojawiają się różne obrazy. Podkłady te będą się różnić w zależności od rozdziału, który ogrywamy (a jest ich sześć). Cała gra rozgrywa się w starym zamku, a więc zobaczymy piękny ogród, zbrojownię, a nawet salę tronową.

Przygrywająca nam w tle muzyka również wprowadza gracza w klimat gry. Niestety największą wadą produkcji jest to, że usłyszymy tylko trzy utwory. Pomimo tego, iż są one naprawdę dobre, potrafią znudzić się po jakimś czasie. Jeśli chodzi o dźwięki towarzyszące nam podczas rozgrywki, są dość ciche. Nie ma tu żadnych wystrzałów z armat czy innych odgłosów rodem z sali tortur. Wszystko zostało tak przygotowane, aby zrelaksować gracza podczas wysiłku umysłowego.

4

Czy warto?

Mahjong Royal Towers to niczym nieskrępowana gra logiczna. Przyzwoita oprawa audiowizualna oraz pozornie proste zasady umożliwiają zrelaksowanie się i spędzenie przy tytule minimum 4-6 godzin. Co więcej, dodatkowe wyzwania mogą wciągnąć gracza na jeszcze dłuższy czas, ponieważ w miarę dobrze motywują do zabawy. Jeśli ktoś lubuje się w tego typu pozycjach, powinien zagrać w ten tytuł. Pozostali, którzy nie mieli jeszcze okazji zabawy w pasjansa za pomocą kamieni, a są do tego chętni, na pewno łatwo się w nim odnajdą, także dzięki czytelnemu tutorialowi.


Zalety:

  • Klimat
  • Wiele zróżnicowanych układów kostek
  • Satysfakcjonująca rozgrywka
  • Proste zasady
  • Cena

Wady:

  • Niewykorzystane monety, które zbieramy
  • Niewiele utworów muzycznych

Grafika: 7
Audio: 5
Gameplay: 6

Ogólna: 7/10


Serdecznie dziękujemy 8floor
za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego gry


Producent: 8floor
Wydawca: 4-Hit LTD
Data wydania: 08.09.2014 r.
Dystrybucja: cyfrowa
Waga: 215 MB
Cena: 21 PLN

Reklamy