Konsola PlayStation 2 posiada w swojej bibliotece dużą liczbę świetnych tytułów. Pośród nich znajduje się też wiele platformerów 3D, a trzy z nich urosły do rangi klasyków gatunku. Oczywiście mowa o seriach Jak & Daxter, Sly i Ratchet & Clank. Jak jako pierwszy pojawił się na Vicie, lecz jakość jego portów nie wzbudziła zachwytu graczy. Pora więc sprawdzić, czy Mass Media nie popełniło tych samych błędów w Ratchetcie i czy gra na Vicie sprawi tyle frajdy, co na innych platformach.

Zapewne część z Was nie miała do tej pory okazji zapoznać się z przygodami lombaksa i małego robota, więc zaczniemy od tego. Ratchet jest zwykłym, młodym mechanikiem, który specjalizuje się w reperowaniu statków kosmicznych. Podczas naprawy kolejnego pojazdu staje przed pewnym problemem – musi zdobyć roboci system zapłonowy. Głowiąc się, jak to zrobić, zostaje świadkiem dużego wybuchu. Zaciekawiony rusza do miejsca eksplozji, gdzie następnie znajduje dziwnego robocika. Okazuje się, że jest nim Clank, który został stworzony przez system kontrolujący produkcję robotów do wykonania bardzo ważnej misji. Chodzi o powstrzymanie bardzo wpływowego prezesa korporacji, Dreka, który planuje zniszczyć kilka planet, aby stworzyć jedną nową. Ratchet postanawia pomóc Clankowi pod warunkiem, że malec zostanie systemem zapłonowym jego statku. Gdy umowa zostaje przypieczętowana, chłopcy rozpoczynają swoją podróż. W trakcie wędrówki z planety na planetę pogłębią swoją znajomość, choć nie wszystko będzie szło gładko. Poza tym, wykonując swoją misję, spotkają galerię ciekawych postaci, które nadadzą grze dodatkowego kolorytu. Cała historia jest utrzymana w dość luźnym tonie, ale, choć nie brakuje w niej dowcipów, pojawią się też bardziej patetyczne i poważne motywy, tworząc przyjemną bazę popychającą rozgrywkę.

randc1

Ratchet & Clank miłośnikom gatunku zapewni sporo frajdy. Twórcy przygotowali wiele różnorakich przeszkód terenowych, które będą wymagały sporej cierpliwości (skoki przez duże rozpadliny, różne zapadnie czy odbijanie się od ściany do ściany, by wspiąć się na ich szczyt). Jednak elementy platformowe to dopiero początek tego, co oferuje gra. Pojawią się też takie dodatki jak nurkowanie, pilotowanie statku i wyścigi na lewitującej desce. Do wykonywania tych czynności wykorzystamy kilka gadżetów, które będą nam z czasem udostępniane (często trzeba je kupić za uzbierane śrubki). Pośród nich pojawiają się magnetyczne buty do chodzenia po metalowych elementach, rolki do ślizgania się po poręczach czy maska tlenowa do nurkowania i chodzenia po zagazowanych terenach. Niezbędna jest także lina do huśtania się na specjalnych chwytakach, maszynka wciągająca i wypompowująca wodę, deszyfrator do zamkniętych drzwi, a nawet wykrywacz metali do zbierania zakopanych śrubek (waluty nigdy za mało!). Wszystko to znajdziemy i wykorzystamy na przestrzeni osiemnastu planet. Na każdej z nich czekają też różne misje, jak np. pozbycie się większego przeciwnika, zniszczenie atakujących wojsk, czy tylko przechwycenie infobota lub konkretnego przedmiotu. Standardowo misje to nie wszystko, zawsze trzeba coś pozbierać. Tym razem są to duże, złote śruby, które później możemy wymienić na ulepszenie broni. Poza tym w specjalnych automatach dostaniemy szansę nabycia ulepszacza zwiększającego poziom życia.

randc2

Do wszystkiego, co podaliśmy powyżej, dochodzi duża ilość walk. Na każdym poziome czekają na nas grupy przeciwników, których musimy rozłożyć na śrubki pierwsze (tak, to z nich zostaje). Pośród nich znajdują się m.in. atakujące stadami psiaki i inne małe roboty, robociska wymagające większej liczby ciosów, elitarni żołnierze Dreka, których broń ma bardzo duży zasięg, czy nawet czołgi i swego rodzaju drony-bombowce. Podstawowym elementem niszczenia jest duży klucz płaski, którym można robić trzyciosowe kombo, rzucać i mocno uderzać z wyskoku. To jednak dopiero wstęp, ponieważ nasz arsenał z czasem powiększy się aż o piętnaście, przeważnie, zabójczych zabawek. Naturalnie każda z nich cechuje się inna siłą niszczenia, różną pojemność magazynka i zasięgiem. Poza klasykami typu blastery, wyrzutnie rakiet czy rękawice do rzucania bomb i min znajdziemy też ciekawostki. Jeśli chcieliście kiedyś zamienić wroga w kurczaka, nie ma sprawy! Jeśli chcieliście przerobić przeciwników na amunicję i zabijać nimi ich kolegów, nie ma sprawy! Na dodatek dostajemy też opcję postawienia kukły Ratcheta do ściągania wrogiego ognia oraz, za pomocą specjalnego gadżetu, możemy w określonych miejscach przywołać mechaniczną, latającą mysz. Dzięki temu rozwiązaniu eliminacja przeciwników zachowuje świeżość aż do końca gry. Swoją drogą, daje też kilka różnych opcji na rozprawianie się z bossami.

randc3

Ratchet & Clank został przeportowany z odświeżonej kolekcji przygotowanej na PS3. Podobnie jak w przypadku Jaka & Daxtera, Sony powierzyło port studiu Mass Media. Po wpadce z poprzednią platformową serią wygląda na to, że jednak wyciągnęło z niej kilka lekcji. Gra chodzi stabilnie i jedyny moment, gdy zdarza jej się troszkę zakrztusić, pojawia się przy ogromnych wybuchach (gdy wpadniemy na odpowiedni zestaw skrzynek podczas wyścigu i gdy olbrzymi Clank niszczy jedną zaporę). Podczas gry nie zdarzył się też ani jeden błąd wyłączający ją. Sama grafika wygląda dobrze, szczególnie w bliższym otoczeniu, tła z kolei bywają trochę niewyraźne, ale w tej grze nie patrzy się na horyzont. Muzyka jest odpowiednio skrojona pod wydarzenia, efekty dźwiękowe stosownie dobrane, a dubbing świetnie przygotowany. Niestety Mass Media powieliło już znany błąd – audio potrafi przyciąć się lub grać, ale w wadliwej wersji. Nieprzyjemne jest także połączenie głośności dialogów z muzyką, ale to już wina pierwowzoru.

randc4

Co tu dużo mówić, pierwsza część przygód lombaksa i robocika jest naprawdę przyjemną platformówką połączoną z dużą dawką akcji. Spora liczba broni i gadżetów oraz bardzo urozmaicona rozgrywka nie pozwalają się nudzić aż do samego końca. Wszystko to jeszcze podbija przyjemna grafika, audio, lekka fabuła i ogólna humorystyczność. Jakość portu, pomijając wpadki z audio, także można uznać za plus. Tym samym spokojnie polecamy pierwszą część (można ją kupić osobno w PSS). Postaramy się też dać znać, czy dwie następne utrzymują tę jakość.


 

Plusy:

  • Dużo broni i gadżetów
  • Bardzo urozmaicona rozgrywka
  • Wiele typów przeciwników
  • Dobra, lekka fabuła

Minusy:

  • Problemy z dźwiękiem
  • Czasem trudno wyczuć odległość do skoku

Grafika: 7
Dźwięk: 7
Fabuła: 7
Gameplay: 9
Ogólna: 8/10


Producent: Insomniac, Mass Media
Wydawca: Sony Computer Entertainment
Data wydania: 02.07.2014 r.
Dystrybucja: cyfrowa i fizyczna
Waga: 881 MB
Funkcje crossowe: -buy z PS3
Cena: 42 PLN (pojedynczo) lub 99 PLN za trylogię

Reklamy