Nie od dziś wiadomo, że PS Vita posiada tyle interesujących funkcji i zastosowań, że inne kontrolery mogłyby się schować ze wstydu. Nintendo wydało swoją nową konsolę – Wii U, która łączyła ze sobą granie stacjonarne z przenośnym, co można było określić jako swego rodzaju rewolucję na rynku gier. Sony nie chciało pozostać w tyle za Ninny i użyło już dostępnych na rynku urządzeń, aby zaoferować te same doświadczenia, które płyną z grania na Wii U.

Recenzję napisał: Marcossik

Owocem próby połączenia PlayStation 3 z PlayStation Vita, a także obiektem naszej recenzji, zostało DLC do gry LittleBigPlanet 2 nazwane po prostu Cross-Controller Game Pack. Czy mając obie te konsole oraz ten tytuł, warto wydać 18 zł na omawiany dodatek? Postaram się Wam na to pytanie odpowiedzieć.

Zanim jednak będziemy mogli zacząć główną zabawę, wpierw musimy przejść przez proces instalacji DLC na obu konsolach. O ile w przypadku PlayStation 3 jest to bułka z masłem, to w przypadku Vity może niektórym sprawić małe trudności. Po zakupieniu dodatku na dużej konsoli musimy przejść do listy pobierania w systemie PS Vita i pobrać stosowną aplikację. Niestety do najmniejszych ona nie należy i będziemy potrzebować aż 504 MB wolnej przestrzeni na karcie pamięci, aby móc ją zainstalować. Potem należy połączyć obie konsole poprzez Wi-Fi i będziemy mogli rozpocząć zabawę.

LBP2 DLC2

Sackboy na małym i dużym ekranie.

Po wybraniu funkcji Cross-Controller z menu LBP 2 oraz odpaleniu nowo co zainstalowanej aplikacji na PS Vita możemy odłożyć standardowego pada od PS3 na półkę i dzierżyć w dłoniach jedynie PSV. DLC składa się z pakietu leveli, które nie są związane fabularnie z główną opowieścią LittleBigPlanet 2. Dodatek zawiera 5 poziomów (+ 2 dodatkowe mini-gry), które od początku do końca przechodzimy za pomocą handhelda, łącznie z obsługą menu gry. Należy pamiętać, że do zabawy wymagane jest stałe połączenie z internetem. Każdy z poziomów wykorzystuje unikalne możliwości PlayStation Vity, o których za chwilę.

LBP2 DLC3

Zacznijmy może od sprawy mniej ważnej, czyli fabuły zawartej w nowym DLC. Sackboy trafia na dziwną planetę gdzieś w kosmosie, na której więzione są inne szmacianki. Postanawia im pomóc w ucieczce, jednakże nie będzie to takie proste. Zadanie utrudni nam naczelnik “więzienia”, który bacznie nas obserwuje. I to w zasadzie tyle – historia prosta i nieskomplikowana, a przy tym utrzymywana w zabawnej atmosferze, do czego przyzwyczaiła nas już ta seria. Poza krótką kampanią otrzymujemy także dostęp do mini-gier oraz poziomów społeczności Cross-Controller. Zostając póki co przy trybie opowieści – po obejrzeniu krótkiego intra standardowo wcielamy się w postać Sackboya i rozpoczynamy grę. Główna rozgrywka toczy się na ekranie telewizora. W międzyczasie ekran naszej konsolki wyświetla podobiznę głowy szmacianki, która od czasu do czasu mówi nam kiedy i w jaki sposób należy wykorzystać funkcje PSV. Podczas ogrywania poziomów, co jakiś czas będą pojawiać się oznakowania, które informują nas, kiedy mamy spoglądać na Vitę. Jeżeli zdarzy nam się coś przegapić, to zostaniemy także poinformowani poprzez krótki sygnał, który wydobywa się z głośniczka konsolki. W tym momencie ekran naszego handhelda wyświetla odpowiednią do sytuacji treść. Rozszerzenie wykorzystuje wszystkie dobrodziejstwa Vity, lecz część z nich została żywcem przeniesiona z gry LittleBigPlanet PS Vita. I dobrze. Skoro coś jest dobre, to czemu tego nie wykorzystać? Dla przykładu: używamy ekranu dotykowego, aby schować bloki, bądź je przenosić, a tylnym panelem je wypchamy; żyroskop pomoże szmaciance przejść lub przelecieć na drugą stronę. Ekran dotykowy jest także wykorzystywany do usuwania wszelakich przeszkód, które stają na drodze Sackobya. Deweloperzy nie poszli jednak na całkowitą łatwiznę i umieścili też kilka nowych ficzerów, z którymi nie mieliśmy jeszcze do czynienia. Niektóre utrudnienia, jak np. lasery, są widoczne jedynie na wyświetlaczu PS Vity. Jednakże przytrzymując palec na ekranie, możemy również podejrzeć na chwilę ich położenie na telewizorze. Ciekawą opcją jest także naśladowanie melodii dzięki dotykowemu ekranowi, aby umożliwić Sackboy’owi i innym zbiegom dalszą ucieczkę.

Jedną z najbardziej promowanych możliwości w owym rozszerzeniu była możliwość przełączania się pomiędzy dwoma ekranami. Polega to na tym, że Sackboy wpada w tunel czasoprzestrzenny i aby się z niego wydostać, należy przejść krótką planszę, która widoczna jest wyłącznie na ekranie Vity. I tu po raz pierwszy zauważyłem pewien zgrzyt. Nie mam potwierdzenia, lecz wygląda to tak, jakby owe etapy nie działały w natywnej rozdzielczości konsolki. Widać gdzieniegdzie piksele oraz przeciętną szczegółowość. Same sekcje są stosunkowo krótkie, a w grze znajdują się może takie z trzy. Poza tym mankamentem reszta działa bezbłędnie. Opóźnienia w zasadzie nie występują i wszystko działa naprawdę płynnie. Wielkość kampanii “Cross-Controller” można porównać do wielkości jednego etapu w LittleBigPlanet 2. I nic w tym dziwnego, skoro mowa właśnie o tej grze. Same poziomy, które ogrywamy na TV wyglądają naprawdę dobrze. Nie brakuje im detali, a wszystko zostało zaprojektowane tak, aby gracz nie odczuwał nudy.

LBP2 DLC4

Wcale nie musimy być osamotnieni…

Jeżeli mamy obok siebie siostrę, brata, kuzyna czy generalnie kogoś, kto chociaż trochę interesuje się graniem na konsolach, wówczas możemy przejść przez tryb opowieści nawet w cztery osoby. Potrzebne nam będą 3 kontrolery DualShock 3 oraz oczywiście PlayStation Vita. Trzy osoby wcielają się w szmacianki, a jedna osoba, dzierżąc Vitę, pomaga (bądź utrudnia) grę swoim kompanom. Wspomniałem także o dwóch dodatkowych mini-grach, które – jak się okazuje – działają jedynie w trybie kooperacji, a szkoda. Niestety nie miałem możliwości ich przetestować z racji braku towarzyszy podczas ogrywania dodatku. Jednak nic straconego, jeżeli nie mamy chętnych ludzi blisko siebie lub wymaganych padów, wówczas możemy pograć przez sieć. Podobnie jak podstawowa wersja, LBP 2 Cross-Controller oferuje możliwość grania w poziomy społeczności. Niestety społeczność osób, które posiadają obie konsole i ten tytuł do największych nie należy, przez co takich poziomów nie jest tak dużo. Jeżeli dodamy do tego jeszcze fakt, że mało kto radzi sobie z zaprojektowaniem etapu, aby wykorzystywał funkcję Vity, to w zasadzie na dłuższą metę nie ma tam czego szukać. Dużo jest takich etapów, które kończą się szybciej niż ekran ładowania, a to tylko dlatego, by nabić twórcom “licznik unikalnych graczy”, którzy przeszli etap. Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o trofea… Co prawda zdarzały się niekiedy ciekawe poziomy, lecz i tak ustawionych zastosowań dla naszej konsolki było jak na lekarstwo. W większości leveli online wykorzystywane są jedynie fizyczne przyciski więc nic, czego kontroler od PlayStation 3 by nie posiadał…

Podsumowanie

Obiecałem Wam odpowiedzieć na pytanie, czy warto wydawać 18 złotych na wspólną zabawę obiema konsolami naraz. Z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że tak. Kwota, jaką musimy uiścić za DLC jest adekwatna do zawartości, którą otrzymujemy. Poziomów jest niewiele, choć nie brakuje im pomysłowości. Tytułowy “Cross-Controller” działa bez zastrzeżeń, a przyjemność płynąca z wykorzystywania potencjału obu tych platform jest odczuwalna. Pokusiłbym się nawet o stwierdzenie, że posiadając zarówno PS3, jak i PS Vitę grzechem byłoby nie wypróbować tego bajeru. Bo tu w końcu chodzi o zabawę, którą LBP 2 Cross-Controller Pack zdecydowanie dostarcza.


Plusy:

  • Przyzwoita cena
  • Brak lagów (choć ma też na to wpływ łącze internetowe)
  • Ciekawe poziomy
  • Fajne wykorzystanie funkcji PS Vity
  • Możliwość zabawy ze znajomymi bądź przypadkowymi graczami

Minusy:

  • Pełnoprawne sekcje przeniesione na ekran Vity wyglądają przeciętnie
  • Mała ilość ciekawych poziomów społeczności, które wykorzystywałyby unikatowe funkcje handhelda
  • Brak mini-gier, w które moglibyśmy zagrać solo

Ocena: 9,5/10


Producent: Media Molecule
Wydawca: Sony Computer Entertainment
Data wydania: 19.12.2012 r.
Dystrybucja: cyfrowa
Waga: 210 KB
Funkcje crossowe: -controller z PS3
Cena: 19 PLN

Advertisements