W dzisiejszej recenzji odpowiemy na pytanie, czy gra Indoor Sports World jest w stanie zastąpić wypad ze znajomymi na rzutki, bilarda, snookera lub air hockey’a (cymbergaja). Zwłaszcza że przeniesienie na ekran urządzeń mobilnych sportowego współzawodnictwa oraz towarzyszącej mu atmosfery stanowi nie lada wyzwanie nawet dla najlepszych programistów. 

Producentem tytułu jest studio Super Icon. Ma ono na swoim deweloperskim koncie ponad 30 gier wydanych na przeróżne platformy, wśród których znajdują się PlayStation Vita, PlayStation Portable, PlayStation 2, Wii, iOS, KindleFire, Android, Mac i PC. Tym razem jednak firma przygotowała swoją nową pozycję, Indoor Sports Word, specjalnie dla naszej kieszonsolki. Grę można nabyć wyłącznie w cyfrowej dystrybucji i niestety nie uświadczymy w niej innej wersji językowej niż angielska. W PlayStation Store została wyceniona na 19 zł.

Po uruchomieniu gry wita nas bardzo ciekawa i miła funkcja, jaką jest wykonanie zdjęcia naszej twarzy w celu utworzenia z niego osobistego awatara. Będzie się on wyświetlał przed oraz w trakcie każdego pojedynku z wirtualnymi i żywymi przeciwnikami w trybie zabawy wieloosobowej. Po przyjęciu odpowiedniej pozy i pstryknięciu fotki przenosimy się do głównego menu z ośmioma zakładkami. Pośród nich znajdziemy: Exhibition (pojedynczy mecz lub turniej z wyborem lokalu, stopnia trudności oraz ilości rozgrywek), Arcade (30 rozgrywek z wirtualnymi przeciwnikami o wzrastającym stopniu trudności), Season (12 sezonów z możliwością zdobycia kilkunastu pucharów i pierwszego miejsca w światowym rankingu offline), Practice (wybieramy lokal, typ gry oraz zasady w celu zapoznania się z mechaniką gry), Multiplayer (uproszczony tryb zabawy wieloosobowej polegający na przekazywaniu konsoli drugiej osobie), Profile (sprawdzenie statystyk, personalizacja tarcz oraz stołów do gry), Options (ustawienia głośności, udostępnienie zdobytych trofeów, reset opcji, pomoc, lista osób odpowiedzialnych za powstanie gry), Shop (możliwość zakupu dodatkowych stołów, rzutek, kijów bilardowych). Po menu szybko i płynnie poruszamy się za pomocą ekranu dotykowego.

Indoor Sports 2

Produkt studia Super Icon za niewielką kwotę oferuje sporą liczbę trybów gry oraz bogato zaaranżowanych miejsc, w których możemy rozegrać pojedynki. W przypadku rzutek (darts) mamy do wyboru następujące wariacje: 301, 501, 701 oraz zegar (Round The Clock). W przypadku tych pierwszych zdobywamy punkty od liczby początkowej do zera. Trzeba jednak pamiętać, że pod koniec gry, gdy brakuje nam niewiele punktów, trzeba celować w dokładną liczbę lub mniejsze. W wypadku rzucenia liczby większej, traci się kolejkę, a nasz stan konta pozostaje niezmieniony. Ostatnia opcja gry, czyli Round The Lock, najczęściej jest używana do urozmaicenia treningu. Pozwala ćwiczyć umiejętność celnego trafiania we wszystkie pola znajdujące się na tarczy. Polega ona na jak najszybszym rzuceniu kolejno wszystkich numerów na tarczy, rozpoczynając od 20 do 1 i środka lub odwrotnie, od 1 do 20 i środka.

Indoor Sports 3

Z kolei bilard pozwala wybierać między odmianami: dziewiątką, ósemką oraz szóstką. Ósemka jest grą deklarowaną, rozgrywaną przy użyciu bili białej (rozgrywającej) i 15 bil rozgrywanych, ponumerowanych od 1 do 15. Jeden z zawodników rozgrywa grupę bil z numerami od 1 do 7 (bile pełne), drugi grupę bil z numerami od 9 do 15 (bile z paskiem). Zawodnik, który zgodnie z niniejszymi przepisami wbije do łuz wszystkie bile swojej grupy, a następnie w oddzielnym deklarowanym uderzeniu prawidłowo umieści w łuzie bilę z numerem 8, wygrywa partię. Gra w dziewiątkę rozgrywana jest przy użyciu dziewięciu bil kolorowych, ponumerowanych od 1 do 9 i bili rozgrywającej (białej). Za każdym razem zawodnik musi uderzyć białą bilą w bilę, która ma aktualnie najniższy numer na stole. Bile nie muszą być jednak wbijane w kolejności swych numerów. Jeżeli w wyniku prawidłowego uderzenia zawodnik umieści bilę w łuzie, pozostaje on przy stole do czasu, aż nie uda mu się trafić, popełni faul bądź też wygra partię, umieszczając prawidłowym uderzeniem w łuzie bilę z numerem 9. Zawodnik wchodzący do gry musi uderzać w bilę białą przy ustawieniu bil, jakie zostawił zawodnik schodzący. Jeżeli zawodnik schodzący popełni faul, wówczas zawodnik wchodzący ma prawo poprawić położenie białej bili, umieszczając ją w dowolnym punkcie stołu. Zawodnicy nie muszą zgłaszać ani bili, ani łuzy. Mecz kończy się, gdy któryś z zawodników wygra określoną liczbę partii. Szóstka jest odmianą dziewiątki. Do gry potrzebnych jest sześć bil ponumerowanych oraz bila biała. Przed rozbiciem bile ponumerowane od 1 do 6 znajdują się ułożone w trójkącie w ustawieniu 1-2-3. Bila z numerem 1 musi być ustawiona na samym czubku trójkąta, a bila z numerem 6 w środku trzeciego rzędu. W trakcie rozgrywki wolno uderzać tylko tak, aby biała bila jako pierwsza dotknęła bili z najniższym numerem na stole. Gracz ma za zadanie wbić wszystkie bile bez faulu. Po wbiciu bili nr 6, zawodnik wygrywa partię. Przed wbiciem jakiejkolwiek bili gracz musi zadeklarować bilę i łuzę. Po popełnieniu jakiegokolwiek błędu, takiego jak np. niewbicie bili, wbicie do nieodpowiedniej łuzy, uderzenie bądź wbicie nieodpowiedniej bili zawodnik odchodzi od stołu i grę podejmuje jego przeciwnik.

Indoor Sports 5

Snooker oferuje rozgrywki z sześcioma lub piętnastoma bilami. W snoookera gra przeciwko sobie dwóch zawodników. Nie mają oni limitu czasowego. Do stołu podchodzą naprzemiennie, a ich celem jest wbicie wszystkich znajdujących się na stole bil w określonej kolejności. Grę rozpoczyna zawodnik, który wygrał losowanie. W tej dyscyplinie ważne jest to, że kule trzeba wbijać na przemian, czerwoną i bilę innego koloru. Najlepiej jest oczywiście wbijać bile najwyżej punktowane, zdobywając tym samym lepszy rezultat punktowy. W przeciwieństwie do bil czerwonych, kolorowe po każdym wbiciu ich do łuz wracają na stół w przypisane im miejsce. Jednak, gdy na stole nie ma już czerwonych kul, zawodnik jest zobowiązany umieścić w łuzach bile kolorowe w ustalonej kolejności: żółta, zielona, brązowa, niebieska, różowa, czarna. Po wbiciu tej ostatniej partia, czyli frame, jest skończona. Jej koniec może też nastąpić w sytuacji, gdy jeden z graczy ma przewagę co najmniej 8 punktów, a na stole znajduje się tylko czarna kula. Zawodnicy grają różną liczbę frame’ów, a podczas rozgrywek podaje się maksymalną ich liczbę.
Air hockey został ograniczony wyłącznie do jednego trybu. Stajemy na wprost oponenta i za pomocą grzybka próbujemy trafić krążkiem do jego bramki.

Indoor Sports 6

Sprawdźmy teraz, jak zachowują się poszczególne dyscypliny w praktyce, czyli w naszych dłoniach. Ekran dotykowy Vity bardzo dobrze sprawdza się  jako stół do gry w air hockey’a i tylko nim będziemy sterować przy tej grze. Reakcja na dotyk palca jest bardzo precyzyjna, więc sterowanie grzybkiem w celu trafienia w krążek i zdobycie bramki odbywa się bezproblemowo. Niestety nie można tego samego powiedzieć o wirtualnych przeciwnikach, którzy są wyjątkowo ospali i ślamazarni. Najczęściej delikatnie odbijają krążek i nie wcale nie walczą o zdobycie punktów. W związku z tym air hockey nie będzie stanowił dla nas żadnego wyzwania, a szkoda. Przy rzutkach również będziemy działać tylko za pomocą ekranu dotykowego. Na początku wskazujemy palcem, w które miejsce na tarczy chcemy trafić. Następnie szybkim dotknięciem ekranu „rzucamy”. Problem polega na tym, że chyba tylko programiści wiedzą, w jaki sposób należy użyć palca, aby rzutka leciała tam, gdzie chcemy. Tym samym najczęściej trafimy w zupełnie inne miejsce, co ostatecznie sprawia wrażenie gry w rosyjską ruletkę, a nie rzutki. Szkoda, że osoby z Super Icon nie pomyślały o wykorzystaniu żyroskopów dostępnych w PlayStation Vita. W końcu wystarczyło umieścić w grze poruszający się po tarczy wirtualny kursor, który należałoby pacnąć w odpowiednim momencie. Proste i sprawdzone w innych tytułach rozwiązanie.

Indoor Sports 7

Na koniec zagłębmy się w najlepszą część, którą oferuje Indoor Sports World, czyli bilarda oraz snookera. Po uruchomieniu jednej z tych gier w lewym górnym rogu widzimy ikony białej bili z kursorem  oraz kamery. Ta pierwsza służy do wskazania palcem, w którą część białej bili chcemy uderzyć, co wpłynie na jej kierunek ruchu po stole. Dotknięcie ikony kamery powoduje, że cały stół widzimy z góry. Po prawej stronie ekranu znajdują się dwie ikony, kija bilardowego oraz bili, którą aktualnie powinniśmy  wbić do łuzy. Przesuwając palec po ikonie kija bilardowego, wybieramy siłę uderzenia.  W przypadku zabawy bilami, w przeciwieństwie do pozostałych dwóch opcji rozgrywki, będziemy używać fizycznych kontrolerów i przycisków Vity. Lewa gałka analogowa oraz krzyżak odpowiadają za wskazanie, gdzie chcemy posłać białą bilę. Możemy to również uczynić za pomocą ekranu dotykowego. Prawą gałką analogową zmieniamy ustawienia kamery. Przyciski R oraz L służą do zbliżania oraz oddalania kamery od stołu. W tym przypadku dobrze została także rozwiązana kwestia wirtualnych przeciwników, którzy podczas rozgrywki zachowują się dość naturalnie. Często zdarza im się nie trafić, tak jak by tego chcieli. Jeżeli chodzi o tryb zabawy wieloosobowej, niestety został on maksymalnie uproszczony i pozbawiony opcji sieciowych. Polega na grze turowej, czyli przekazujemy konsolę z ręki do ręki.

Indoor Sports 8

Oprawa graficzna Indoor Sports World prezentuje się bardzo dobrze. Lokacje, w których możemy rozgrywać pojedynki zachwycają dbałością o szczegóły. Nie inaczej jest w przypadku stołów do gry, czy tarcz do rzutek. Po odpowiednim zbliżeniu kamery na bile widać, że odbija się w nich otoczenie. Z kolei oprawa dźwiękowa stoi na niższym poziomie. W kwestii muzyki twórcy zadbali o podkład, jednak nie przykuwa on uwagi, ale też nie przeszkadza i nie budzi irytacji. Lepiej natomiast wypada oprawa dźwiękowa. Całkiem dobrze zostały odwzorowane dźwięki uderzających o siebie bil, wpadanie do łuz, uderzenia grzybkiem o krążek czy dźwięk utkwienia rzutki w tarczy.

Indoor Sports 9


Opinia: Backoficer

Za kwotę 19 zł otrzymujemy praktycznie dwie dobrze działające gry z czterech. Bilard i snooker potrafią sprawić sporo frajdy, natomiast rzutki i air hockey’a należy traktować z przymrużeniem oka. Studio Super Icon mogło dołożyć większych wysiłków, żeby tytuł trzymał jednakowy, wysoki poziom. Zasmuca również fakt braku pełnoprawnego trybu multiplayer. Dobrze więc, że twórcy zadbali o sporą wariację trybów gry, które  z pewnością znacząco wydłużą rozgrywkę. Indoor Sports World można polecić osobom, które dotychczas nie miały do czynienia z bilardem na urządzeniach mobilnych. Osobiście jednak wolałbym poświęcić te 19 zł na jeden wypad ze znajomymi, aby pograć w te gry.

Gameplay: 5/10
Audio: 5/10
Grafika: 7/10
Ogólna ocena: 5,5/10


Opinia: PSVmaniak

Po Indoor Sports World nie spodziewałem się zbyt wiele. Ot, liczyłem na niezłą gierkę, która umili mi szkolne przerwy poprzez zabawę z kumplami za pomocą trybu wieloosobowego, w postaci przekazywania konsoli między sobą. Nie myliłem się. Gra ze znajomym siedzącym obok daje mnóstwo frajdy. Nic nie zastąpi triumfalnego śmiechu po zdobyciu punktu w air hockey’a na widok lekko zirytowanej twarzy przeciwnika. Jednak o ile hokej, bilard i snooker przypadły mi do gustu, tak odnośnie rzutek mam mieszane odczucia. Są one mało grywane, przez co bardziej wnerwiają niż bawią. Szczególnie będzie to widoczne u osoby, która ma do czynienia z Indoor Sports Word po raz pierwszy. Ponieważ multi zostało znacznie okrojone, twórcy przygotowali kilka trybów gry dla pojedynczego gracza. Samemu możemy rozegrać szybki mecz z SI, wziąć udział w turnieju, a nawet przejść pseudo kampanię. Singiel sprawdzi się dobrze jako zabijacz czasu w pociągu, ale nie daje tyle frajdy, co gra z żywym oponentem. Graficznie jestem pozytywnie zaskoczony. Wstawki ukazujące miejsce naszej potyczki cieszą oko, podobnie jak bilardowe kule. Nieco gorzej jest z audio składającego się z kilku podobnych melodii granych na gitarze. Niemniej całe AV oceniam pozytywnie. Kończąc – jeśli szukacie czegoś, co umili czas spędzany z przyjacielem podczas np. nudnego wykładu, a Hustle Kings jest wg Was zbyt drogi, to Indoor Sports Word wydaje się ciekawą alternatywą. Tylko nie oczekujcie cudów po grze kosztującej niecałe 20 zł.

Gameplay: 6/10
Audio: 5/10
Grafika: 7/10
Ogólna ocena: 6.5/10


Plusy:

  • Miła dla oka oprawa graficzna
  • Solidna oprawa audio
  • Duża ilość trybów gry w bilarda, snookera i rzutki

Minusy:

  • Niewymagająca gra w air hockey’a
  • Średnio działająca gra w rzutki
  • Brak pełnoprawnego trybu multiplayer

Grafika: 7
Dźwięk: 5
Gameplay: 5,5
Ogólna: 6/10


Serdecznie dziękujemy Super Icon
za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego gry


Producent: Super Icon
Wydawca: Super Icon
Data wydania: 04.12.2013 r.
Dystrybucja: cyfrowa
Waga: 314 MB
Cena: 21 PLN

Advertisements